- ua
- ru
Незалежно від того, яке завдання виконує ваш сайт, SEO неймовірно важливе. Люди його просто не знайдуть, якщо оптимізація відсутня чи проведена неправильно.
Ми підготували докладний чек-лист технічного SEO, який допоможе збільшити органічний трафік та рейтинг сайту у Google. Він охоплює 30 пунктів – від основ SEO до вузькоспеціалізованих дій, необхідних під час аналізу сайту, пошукової видачі та конкурентів. Використовуйте цей SEO список як інструкцію й зможете отримати необхідний трафік.
Існує безліч SEO посібників, проте практично всі вони містять уривчасті знання, описують процес однобоко, мають локальний, а не комплексний характер. Як щодо базового контрольного списку SEO, який підходить абсолютно всім сайтам без винятку?
Отже, перед вами універсальний SEO чек-лист. Він познайомить вас з інструментами та діями, які зроблять оптимізацію сайту максимально простою та ефективною. Ми розбили цей чекліст на розділи, які охоплюють основні області SEO: ключові слова, технічні помилки, SEO на сторінці, контент і зовнішню розкрутку. Пройдіть цей контрольний список, щоб переконатися, що ви нічого не пропустили. Тож почнемо!
Виконання всіх цих пунктів гарантує, що будь-який контент, який ви публікуєте на своєму сайті, будь-яка сторінка, розділ товарів чи категорія послуг матимуть найбільші шанси на успіх. Цей чек-лист складений спеціально для нових сайтів, але також це нагадування і для тих, чий сайт уже довгі роки тупцює на одному місці й ніяк не може потрапити в топ.
Увійдіть до свого облікового запису Google, перейдіть до Google Search Console і зареєструєте там свій сайт. Це обов’язковий пункт чекліста з технічного SEO – він дасть важливий інструмент, який дозволить отримувати безцінну інформацію про ефективність сайту, зміни в індексуванні та знайти помилки. За допомогою консолі ви зможете надсилати карти сайту, перевіряти зручність сторінок для користувачів, переглядати звіти органічної видимості та трафіку, виконувати інші завдання обслуговування.
Цей файл – своєрідний регулювальник для пошукових роботів. Він вказує їм сторінки та файли, які слід сканувати та індексувати, і куди заходити не варто. Файл robots.txt часто використовується для запобігання скануванню певних розділів, але не призначений для деіндексації сторінок.
Знайти файл robots.txt можна на веб-сайті website.com/robots.txt.
Деякі CMS (наприклад, WordPress або Opencart) мають SEO плагіни, що дозволяють створювати та редагувати файл robots.txt, проте найправильніше це робити вручну, прописавши всі необхідні дані та завантаживши його в корінь сайту.
Після реєстрації в серчконсолі наступним кроком контрольного списку SEO стає створення XML-мапи сайту. Вона повідомляє пошукові системи, які сторінки є на вашому сайті, й значно прискорює індексування. Крім того, карта сайту вказує пошуковому роботу канонічні версії сторінок, які з них важливі, а які не дуже, а також надає інформацію про них: наприклад, коли сторінку було востаннє оновлено, як часто змінюється та які альтернативні мовні версії має – для мультимовних сайтів це надзвичайно важливо.
Google підтримує різні формати карти сайту, але найчастіше використовується XML. Якщо сайт не самописний, а зроблений за допомогою CMS, файл sitemap.xml створюється автоматично, й знайти його можна за адресою website.com/sitemap.xml. Інакше карту сайту потрібно створювати самостійно – для цього існує безліч рішень: вручну, за допомогою плагінів та інших генераторів.
Після створення карти сайту надішліть її в консоль Google, а також не забудьте вказати посилання на неї у файлі robots.txt.
Це безкоштовний маркетинговий інструмент, здатний надати тонни даних про все і всіх, хто заходить на сайт – як вони взаємодіють зі сторінками, скільки часу проводять, які кнопки натискають, звідки вони, скільки років, якої вони статі, які ключові запити використовували.
Google Analytics можна використовувати як стратегічний інструмент для планування стратегії SEO та інших завдань обслуговування.
Звіти Google Analytics можна налаштувати під себе, зробивши їх дуже корисними.
Для імпорту даних слід підключити Google Analytics та Google Search Console – це дозволить отримувати релевантні дані та покращити SEO стратегію.
Протокол HTTPS підтримує технологію шифрування TLS/SSL та є одним із основних факторів ранжирування ще з 2014 року. Якщо ви все ще використовуєте HTTP, якнайшвидше виконайте міграцію, оскільки Google серйозно ставиться до безпеки даних користувачів і занижує рейтинг таких сайтів. Ігнорувати цей протокол у 2022 році точно не варто.
Визначити, чи має ваш сайт SSL-сертифікат, можна за допомогою рядка пошуку вашого браузера: якщо ви бачите замочок ліворуч від URL-адреси, ви використовуєте протокол безпечної передачі даних.
Важливо, щоб Google індексував лише одну версію сайту. Вона може бути будь-яким із цього списку:
Який варіант ви оберете – без www або з www, зі слішем на кінці чи ні, – залежить тільки від вас, і помилки тут не буде, проте для всіх інших версій потрібно прописати 301 редирект на обраний вами варіант і тим самим уникнути появи дублів сторінок.
Надзвичайно корисна розмітка, що допомагає пошуковому роботу правильно зрозуміти сайт та структуру сторінки, показати її важливі елементи та більш точно каталогізувати інформацію. Жоден чекліст з технічного SEO не обходиться без цього пункту!
Розмітку Schema можна використовувати для дати публікації, автора, частих запитань (FAQ), вивести на сторінку видачі меню сайту та посилання на інші розділи, перетворивши ці дані на високорівневий інструмент пошукового просування.
Швидкість сайту є одним із найважливіших факторів ранжирування, про який, на жаль, знають далеко не всі. Якщо ваш сайт працює повільно, пошукові системи «штрафують» його за це, занижуючи позиції у видачі. Логіка тут проста: якщо сторінка вантажиться довго, користувачеві це не сподобається і, не дочекавшись завантаження, він піде. Передбачаючи це, Google просто не виводить такі сайти на першій сторінці видачі.
Щоб перевірити швидкість завантаження сайту, використовуйте інструмент Google Page Speed Insights. Він дозволить оцінити продуктивність будь-якої сторінки сайту та зрозуміти, у чому її проблема.
Прокрутіть униз, щоб переглянути загальну оцінку продуктивності (якщо все зелене, вам нема про що хвилюватися) та список рекомендованих дій для покращення.
При червоних показниках (0–49) прискорення сайту є обов’язковим, при жовтих (50–89) рекомендованим. Швидкі сайти подобаються користувачам, а тому, перевіряючи сайт по SEO чек-листу, приділіть швидкості завантаження особливу увагу.
Ще одним важливим фактором ранжирування є зручність сайту для мобільних пристроїв. Обов’язково перевірте свій сайт на різних діагоналях та в різних мобільних браузерах. Все має бути не тільки красиво, але й зручно, щоб користувачеві було легко орієнтуватися на сторінці та в меню.
Google неодноразово заявляв про Mobile-First Indexing, тобто перевагу саме мобільного індексування, і було б розумно привести свій сайт у відповідність до цієї тенденції. Це дозволить зберегти, а згодом підвищити рейтинг у пошукових системах.
Якщо URL-адреса сторінки надто довга, людям буде складніше поділитися нею в Інтернеті. Крім того, наявність зайвої інформації в посиланні призведе до того, що користувачі не зрозуміють, куди воно веде, і навряд чи клацатимуть по ньому. Також урл може бути зовсім нечитабельним.
Ми рекомендуємо під час оптимізації сайту не забувати про цей пункт SEO чек-листа і робити заголовок сторінки та її URL-адресу максимально короткими та інформативними. Розмістивши в заголовку ключове слово та очистивши його від усього зайвого, ви зробите його більш релевантним, підкреслите його важливість для пошукової системи та людей. Таким чином, вашу сторінку буде легше знайти та запам’ятати.
Намагайтеся, щоб URL-адреса була якомога коротшою: дослідження показали, що більш короткий URL має більш високий рейтинг.
Оптимізація зображень, хоч і відноситься до підвищення швидкості завантаження сайту, включає й низку інших завдань. Крім того, що великі картинки завантажується повільно і призводять до песимізації сайту, вони також мають два важливі для SEO теги – Title та Alt. Їх обов’язково потрібно прописувати абсолютно для всіх зображень: логотипу, ілюстрацій для статей, іконок, фотографії автора тексту, інфографіки та іншого візуального контенту.
Тег Title – це заголовок картинки, а тег Alt описує її та пояснює. Обидва ці теги індексуються пошуковою системою, а тому вкрай корисні, адже ранжуватися можна також і по картинкам.
Непрацюючі посилання – це ще одна загроза ранжируванню сайту в пошуковій видачі, тому ми і включили цей пункт до чекліста з технічного SEO. Іноді ми видаляємо непотрібні або застарілі статті, переміщуємо товари в іншу категорію – коли це відбувається, на інших сторінках може з’явитися бите посилання. Якщо їх дуже багато, пошукові системи помічають це і карають веб-сайт, знижуючи його рейтинг. Крім того, більшість людей засмучуються, коли стикаються з непрацюючими посиланнями.
Знайдіть непрацюючі посилання, видаліть їх або за потреби перенаправте. З цією метою можна використовувати різні SEO інструменти для аудиту – наприклад, Serpstat, скористатися Google Search Console, за допомогою розширення Broken Link Checker для Google Chrome або вручну, через видачу пошуковика.
Обов’язково перевірте глибину сторінок свого сайту – вона не повинна бути більшою за три кліки. Чим глибше сторінка перебуває у структурі, тим складніше користувачеві, і навіть пошуковому роботу дістатись до неї. Це також призведе до того, що вона так і не буде проіндексована, а послуга чи товар залишиться незатребуваним.
Не менш важливий пункт SEO чек-листа – це перевірка редиректів. Вони можуть бути різними. Наприклад, 302 редирект свідчить про те, що перенаправлення є тимчасовим, а 301 – що переміщення постійне.
Google підтвердив, що 302 редирект передає PageRank, і часто його використовують замість 301, проте якщо сторінка замінена на постійній основі, застосовуйте саме 301.
Внутрішні посилання вважаються однією з найдієвіших тактик у маркетингу. Визначте сторінки, здатні генерувати продажі, і за зручного випадку завжди посилайтеся на них. Наприклад, з гостьових постів чи статей блогу. Сторінка з великою кількістю вхідних внутрішніх посилань стає більш авторитетною для Google і отримує перевагу при ранжируванні.
Часто буває так, що під час непрофесійної SEO оптимізації з’являються ланцюжки та петлі перенаправлення. Посилання не повинні створювати цикли. Простіше кажучи, вони не повинні відправляти користувачів або пошукові системи через кілька перенаправлень, коли вони повертаються на ту ж сторінку.
Найправильніше визначити кілька найважливіших посадкових сторінок і ставити посилання саме на них, але при цьому з них уже нікуди не посилатися. Обов’язково виконуйте пункт чеклиста технічного SEO.
Зовнішні посилання надзвичайно важливі, проте отримувати їх потрібно згідно з якоюсь стратегією, а не навмання. Якщо у вас немає інформації про посилальний профіль конкурента, тобто кількість і якість одержуваних посилань, ви не можете визначити необхідний обсяг посилань, спланувати стратегію, підготувати бюджет і перевершити їх.
Так само, як проводити оптимізацію сайту треба згідно SEO списку, необхідно аналізувати і конкурентів – і особливо їх профіль посилань. Наприклад, якщо у конкурента 50 вхідних посилань, то, щоб перевершити його у видачі, потрібно отримати приблизно стільки ж.
Не варто упускати посилання, якими користуються ваші конкуренти. Існує безліч трастових майданчиків, які продають посилання зі своїх сторінок. Особливо це стосується ресурсів регіональних новин, які часто заробляють подібним чином.
Проведення аналізу перетину посилань дозволить знайти нові можливості для розкручування сайту. Так, якщо якийсь сайт посилається на всіх ваших конкурентів, а на вас ні, це варто виправити та звернутися з проханням додати і вас.
Стратегія тут дуже проста: чим більше сайтів на вас посилаються, тим краще. Проте вони мають бути максимально авторитетними та, що не менш важливо, тематичними. По-друге, самі посилання бувають двох видів – анкорні та безанкорні, і оптимальним варіантом для SEO вважається, коли сайт отримує 25% анкорних, тобто комерційних, та 75% безанкорних. Такий профіль вважається збалансованим.
Жоден контрольний список SEO не буде повним без роботи із пошуковими запитами. По-перше, знайдені ключі дозволять оптимізувати основні посадкові сторінки, включити до них популярні запити та отримати цільовий трафік. По-друге, ключі необхідно використовувати для складання мета-даних Title і Description, які згодом сформують сніпет на сторінці пошукової видачі. По-третє, семантичне ядро дасть можливість спланувати контент для блогу. Знову ж таки, писати не навмання, а за певним планом.
Наприклад, той самий ключ може мати кілька популярних варіантів: купити ***, замовити ***, скільки коштує ***, яким буває ***, який *** краще і так далі. Всі ці ключі потрібно зібрати – і так абсолютно за кожною послугою та категоріями товарів.
Після того, як ви зібрали всі можливі ключі для свого сайту, наступним кроком у контрольному списку SEO є їхнє дослідження та сегментування на групи – кластеризація.
Деякі ключові слова популярніші за інші. Ці відмінності можуть бути пов’язані з сезонністю, доступністю, ціною та іншими факторами. Ось приклад пошуку за ключовим запитом купити велосипед, який показує частотність різних варіантів, тобто популярність ключів.
З цього прикладу стає ясно, що ключ купити електровелосипед – високочастотний, тоді як найменш популярний варіант – триколісний та гірський, і трафіку по них буде набагато менше.
Кластеризація семантичного ядра передбачає поділ ключів на різні групи: високочастотні та низькочастотні, сезонні та постійні, комерційні та інформаційні, використання цих груп у різних ситуаціях та недопущення їх перетину.
Іноді стратегія просування ґрунтується на високочастотних ключах. Іноді краще зосередитись на низькочастотниках – це буде швидше та дешевше, хоча й вимагає залучення більшої кількості ключів. Окремо кожен такий ключ дає невеликий трафік, але якщо їх багато, зростає і трафік.
Класичний варіант SEO – застосування ВЧ ключів для основних посадкових розділів, а НЧ – для підкатегорій або статей блогу.
Досить цікавий термін, що описує перетин одних і тих самих ключів на різних сторінках і втрату їх ефективності. Під час подібної конкуренції ключові запити немов з’їдають один одного, а тому допускати таку ситуацію не варто.
Припустимо, у вас є дві сторінки, які ви просуваєте по запиту Вичерпний SEO-чекліст. Одна застаріла і належить до 2021 року, а друга, сучасніша, враховує зміни в алгоритмі ранжирування й буде актуальною і в 2022, і в 2023 році. Якщо Google вважатиме, що стара стаття з якоїсь причини краща (наприклад, вона вміщатиме більше ключів), він може вирішити не ранжувати нову і об’єктивно кориснішу статтю. Можливо, правильно видалити стару сторінку або об’єднати їх, щоб не ділити трафік і не допускати канібалізації ключових слів.
Усі важливі сторінки на сайті повинні мати заповнений тег Title та Description. Title – це заголовок, а Description – опис сторінки. Хоча метаопис і не є безпосереднім фактором ранжирування, він часто з’являється під тегом заголовка на сторінці видачі, формуючи сніпет й допомагаючи користувачам зрозуміти, про що сторінка.
Друга роль метаопису – привернення уваги. Грамотно складений Description спонукає користувачів переходити на сайт і позитивно відбивається на його CTR.
Якщо ці теги не заповнювати і залишати порожніми, Google виведе в сніпет щось на свій розсуд: безглуздий навігаційний текст або уривок речення. Корисним та ефективним це точно не буде.
Загалом для сайту корисний не лише заголовок рівня H1, але й заголовки H2 та H3, а також підзаголовки нижчого порядку. Однак він – найголовніший й дозволяє пошуковій системі більш детально зрозуміти зміст тексту.
На сторінці має бути лише один тег H1, тоді як заголовків H2 та H3 може бути декілька – запам’ятайте цей пункт чеклиста з технічного SEO.
Проведіть аудит контенту та видаліть весь неунікальний контент – він лише шкодить. Причому це стосується не тільки запозичених (вкрадених) текстів з інших сайтів (або вкрадених у вас і опублікованих конкурентами), а й до дублів опису товарів. На жаль, таке часто трапляється на сайтах інтернет-магазинів з варіаціями кольорів чи розмірів. Один і той самий текст опису можна побачити у різних картках товарів – це неправильно.
Тепер настав час зайнятися оптимізацією основних сторінок та розділів сайту. Це не головний, але дуже важливий пункт контрольного списку SEO, від якого залежить цільовий трафік.
Існують різні стратегії оптимізації тексту – низькочастотними або високочастотними запитами, проте вважається, що найголовніший ключ повинен розташовуватися в заголовку H1 та першому абзаці – так пошуковим системам буде легше його побачити. Крім того, розміщення ключа вгорі сигналізує про його важливість в цілому.
Не існує якоїсь універсальної інструкції SEO оптимізації тексту, оскільки кожен розділ сайту та тема є унікальними, мають різні пошукові запити та конкуренцію. По-друге, для різних тематик може відрізнятись і обсяг тексту – все залежить від реальної ситуації у пошуковій видачі.
Тут необхідно провести аналіз сайтів конкурентів: порівняти обсяг тексту за цим запитом, визначити відсоток входження та скласти ТЗ для копірайтера.
Після того, як основні розділи сайту оптимізовані, потрібно спланувати контент для блогу. Зрештою, це контрольний список SEO, тому весь ваш контент має бути орієнтований на пошукову оптимізацію.
Оновлення контенту – важлива складова просування. Чим частіше ваш сайт отримує нові статті, тим краще до нього відносяться пошукові системи – адже інформація на ньому є актуальною. Додаючи статті в блог, можна отримувати величезний трафік – особливо якщо скласти контент-план та використовувати в текстах потрібні ключові слова.
Не весь контент є вічнозеленим, навіть якщо ви працювали над ним і оптимізували потрібними ключами. Наприклад, у бренда могли з’явитися новинки або змінилася технологія виробництва. Ось чому потрібно постійно оновлювати інформацію – це допоможе зробити сайт актуальним та дасть необхідний трафік.
Зовнішнє просування виходить далеко за межі комерційних посилань. Просувати свій бренд можна і безкоштовно – за допомогою соцмереж Facebook, Instagram, LinkedIn та інших, навіть незважаючи на те, що вони не є безпосереднім фактором ранжування. Тут справа зовсім в іншому – у соціальних сигналах та сарафанному радіо.
Якщо ваш бренд має сторінку в соцмережах, і ви постійно публікуєте новини, це значно підвищує його впізнаваність. Крім того, розміщене в пості посилання здатне дати неабиякий трафік.
Якщо ваші зусилля в SEO увінчаються успіхом, ви почнете ранжуватися за цільовими ключовими словами. Однак на цьому робота не повинна закінчуватися, адже сторінка може як піднятися у видачі, так і впасти. Ваше завдання – вчасно побачити це та вжити заходів щодо виправлення ситуації.
Слідкуйте за показниками свого сайту, регулярно перевіряйте позиції за запитами, досліджуйте тенденції, аналізуйте конкурентів – ця інформація буде надзвичайно корисною та задасть напрямок дій.
Цей чекіст SEO допоможе вам створити міцну основу для просування сайту, покращити ранжування по ключовим запитам та вийти в топ. Діючи за планом, ви матимете більше шансів на успіх!
Чи є кроки, які ви додали б у SEO список? Дайте нам знати у соціальних мережах.
Студія копірайтингу «Ямбус»