Автоматизація логістики за допомогою рішень TMS охоплює не лише процеси – вона також має бути адаптованою для людей, які використовують ці рішення.

Дійсно, навіть якщо вам вдалося знайти або створити з нуля систему, яка б охоплювала всі етапи поставок – від обліку вантажу та планування маршрутів до складання розкладів водіям та дотримання нормативів транспортування – якщо вона виявиться незручною у використанні та матиме високий вхідний поріг, помилок та простоїв все одно не уникнути.

Що таке TMS-система та чому вона важлива

Transportation Management System або коротко, TMS – це ПЗ, орієнтоване на швидке планування та оптимізацію логістичних процесів, що мають місце у транспортних та логістичних компаніях.

Зазвичай TMS-система функціонально охоплює глобальні задачі, в яких часто беруть участь співробітники з різних відділів – наприклад, це може бути моніторинг вантажу в режимі реального часу з автоматичним розрахунком вартості його транспортування.

Розробка веб-інтерфейсу для доступу до TMS

Компаніям, що використовують подібні рішення, вдається дуже швидко оцінити їхню ефективність у вигляді зниження витрат, прискорення робочих процесів та забезпечення їх прозорості, адже поступове зростання KPI спостерігається вже в перші місяці після впровадження. А отже, зростає й конкурентоспроможність цих компаній.

Роль веб-інтерфейсу у сучасних TMS

Сьогодні навряд чи можна знайти TMS у десктопному форматі – переважна більшість рішень мають хмарну архітектуру, і отримати доступ до них можна або через застосунок, або через звичайний інтернет-браузер. Разом з тим, ускладнився і їхній функціонал, тому замість компактного вікна з кількома кнопками користувачі стикаються з величезними панелями з десятками різних вкладок.

Тобто, разом із безпрецедентною масштабованістю та зручністю доступу (адже тепер не потрібно нічого встановлювати, оновлювати та інтегрувати вручну), компанії отримують у своє розпорядження такий собі “космічний шатл”, роботі з яким доводиться навчатися.

У свою чергу, не до кінця продуманий інтерфейс, що вимагає освоєння багатосторінкових мануалів, здатний демотивувати персонал і знизити його ефективність. Щобільше, нерозуміння того, як працює та чи інша функція, може призвести до дороговартісних помилок, що іноді обчислюються мільйонами доларів.

UX/UI-дизайн для логістичних платформ

Оскільки будь-яка TMS орієнтована, перш за все, на B2B-сегмент, вона характеризується підтримкою складних структур даних, включно з маршрутами, статусами, документацією тощо, розмаїттям ролей користувача і стійкістю до пікових навантажень. Проте всі ці переваги можуть вважатися такими лише будучи реалізованими через простий і передбачуваний у взаємодії користувацький інтерфейс.

Зокрема, такий інтерфейс повинен мати візуальну ієрархію і бути адаптованим до стандартних користувацьких сценаріїв, аби будь-який зі співробітників, хто має до нього доступ, міг швидко отримувати потрібну інформацію через мінімальну кількість кліків. Частково це можна досягти через імплементацію віджетів і дашбордів (замість таблиць з безліччю полів), а також інструментів для сортування та фільтрації.

Однак якщо в такій системі все ж таки відсутня контекстність (тобто, кнопки та дії з’являються тільки тоді, коли вони потрібні) та автоматизація рутинних завдань (тут мається на увазі автозаповнення, а також збереження чернеток та попередніх налаштувань), її інтерфейс точно не можна буде вважати інтуїтивним. Ось чому навіть коли UX/UI дизайнер, здавалося б, виконав свою роботу “на відмінно”, вона все одно повинна пройти валідацію через UX-тести на реальних користувачах.

Архітектура веб-доступу до TMS

Конвенційна архітектура середньостатистичної TMS включає три основні компоненти: це веб-клієнт, API та серверна частина.

Веб-клієнт відповідає за відображення даних та взаємодію з користувачем, API – за обмін даними між клієнтом та сервером, а серверна частина (бекенд) – за те, як саме відбувається обробка користувацьких запитів та управління даними. Оскільки API тут є сполучною ланкою між клієнтом та сервером, важливо визначити формат, який найкраще підійде для вирішення конкретних завдань.

Наприклад, REST вважається “золотим стандартом” і, в принципі, оптимальний для більшості завдань. Націлений на гнучкість GraphQL може бути корисним при роботі зі складними структурами даних і кастомних дашбордах, а SOAP – у ситуаціях, коли необхідна інтеграція з legacy рішеннями, від яких компанія не планує відмовлятися.

Безпека даних при веб-доступі до TMS

Оскільки TMS завжди має справу з конфіденційними даними – чи то персональна інформація водіїв або партнерів/клієнтів, чи то контракти/бухгалтерія – її безпека стає критичним аспектом розробки. Хоча більшість рішень безпеки залишатиметься прихованої від очей користувача (зокрема, сюди можна віднести шифрування даних), решта повинна бути грамотно реалізована саме в інтерфейсі користувача.

Почнемо з аутентифікації та авторизації – цей функціонал повинен бути присутнім за умовчанням, щоб захистити дані при зберіганні. Для його реалізації краще використовувати OAuth 2.0 та стандарт JWT. Далі йде журналювання активності та контроль доступу – пов’язаний з ними функціонал повинен бути присутнім в адмін панелі, щоб адміністратор міг власноруч призначати співробітникам компанії окремі ролі, а також мав повний контроль над будь-якою з користувацьких сесій.

Щодо забезпечення захисту чутливих даних у процесі передачі, все це реалізується на серверній стороні (зазвичай за допомогою HTTPS, IP-фільтрації та гео-блокування) або безпосередньо в базах даних – наприклад, за допомогою симетричних ключів.

Мобільна адаптація веб-інтерфейсу TMS

Існує два сучасні підходи зробити TMS доступною та зручною на мобільних пристроях, щоб її могли використовувати не лише офісні співробітники, а й ті, хто працює в польових умовах – водії, вантажники, менеджери складів тощо.

Перший підхід – це представлення системи у форматі Progressive Web App, який є чимось середнім між сайтом та додатком з можливістю офлайн-доступу та налаштування push-повідомлень. Такі рішення характеризуються адаптивним дизайном і в цілому можуть втілювати в собі досить складний функціонал, включаючи навігацію та взаємодію з операторами в реальному часі, ведення фотодокументації та ін.

Водночас якщо вам необхідний тісніший зв’язок з нативними можливостями операційної системи або “заліза”, на яких заснований користувацький пристрій, є сенс обрати мобільну розробку. Так, це вийде дещо дорожче і довше, але й простір для реалізації задуманого функціоналу буде значно ширшим.

Підтримка та масштабування

Після запуску кастомної TMS системи ви повинні подбати про її стабільність і безпеку. Для цього, разом із розгортанням цього програмного рішення, також важливо впровадити моніторинг та логування (наприклад, за допомогою інструментів Datadog та Sentry) – це необхідно для відстеження помилок та контролю продуктивності у режимі реального часу. Також у вас має бути підготовлений детальний план оновлень та резервного копіювання, щоб звести до мінімуму ймовірність простою.

Щоб отримати тотальний контроль над усіма цими процесами, є сенс передбачити їх ще на етапі проєктування архітектури, а саме – обрати хмарні платформи (типовим вибором вважається AWS або Azure). Вони дозволять вам масштабувати TMS залежно від рівня навантаження та індивідуальних потреб вашої компанії, а також швидко та легко впровадити сценарії резервного копіювання та автовідновлення.

Дійсно, оскільки архітектура, безпека та доступність є “трьома китами”, на яких базується стабільна робота вашої TMS, ви повинні наперед продумати те, як саме буде реалізований кожен із них, щоб захистити ваш бізнес від непередбачуваних витрат.

© SEO студія Ямбус

Замовити безкоштовну консультацію
Допоможемо швидко вивести сайт в топ-3